מדריך SEO

תחום ה – SEO הוא תחום רחב ועצום עד מאוד שמשתנה ומתפתח מיום ליום, אך בכל זאת יש לו מספר עקרונות בסיסיים שאינם משתנים ועליהם נעבור במסגרת מדריך SEO למתחילים זה.

קודם כל, כדי להבין איך גוגל מדרג אתרים ברשת וקובע מי יופיע בראש התוצאות, חובה לדעת שכל שאילתא (חיפוש) אותה מקיש המשתמש בתיבת החיפוש מחזירה סט נפרד של תוצאות, בדכ"ל עשר תוצאות החיפוש.

האינטרס של מקדמי אתרים הוא לגרום לכך, שביטויים שרלוונטיים לדפים באתר האינטרנט אותו הם מעוניינים לקדם, יופיעו בראש תוצאות החיפוש. ביטויים אלו נקראים גם מילות מפתח.

כלומר, אם למשל אנחנו רוצים לקדם את מילות המפתח "הכל אודות קידום אתרים", כל השאילתות שכוללות את הביטוי הזה יכולות להיות רלוונטיות עבורנו. אם תנסו לחפש את מילות הפתח האלו תמצאו שאתר זה seo.net.il נמצא בראש.

כאשר גוגל מסדר את רשימת האתרים עבור כל שאילתא ספציפית יש לו שני מדדי רלוונטיות עיקריים : מבנה האתר עצמו (ובכלל זאת מבנה של עמודים ספציפיים) ואיכות הקישורים המובילים לאתר ממקורות חיצוניים.

בנוסף לכך חשוב לזכור כי הדירוג עבור כל שאילתא אותה מקיש המשתמש הוא שונה מכל שאילתא אחרת, ולכן אתר יכול להופיע במקום גבוה עבור שאילתא אחת, אבל במקום נמוך עבור שאילתא שנייה, למרות שבשני המקרים יש עמודים שמתייחסים ורלוונטים לשתי השאילתות באתר.

כיצד משפיע מבנה האתר עצמו על הדירוג שלו?

לגוגל יש מספר פרמטרים קבועים אותם הוא בודק באתר על מנת להחליט עד כמה הוא רלוונטי לשאילתא, הן ברמת הדף הבודד והן ברמת האתר כולו.

ברמת הדף הבודד

  1. כותרת העמוד (Title) – זו הכותרת שתופיע במנוע החיפוש של גוגל ולא הכותרת הפנימית של הדף. כותרת זו אמורה להכיל את מילות המפתח שמתארות את תוכן העמוד בצורה הטובה ביותר. עוד טיפים לשורת הכותרת.
  2. תיאור העמוד (Meta Description) – זה התיאור שיופיע בגוגל מתחת לשורת הכותרת. למרות שאין לו השפעה ישירה על דירוג האתר, רצוי שהוא יהיה מושך ואטרקטיבי על מנת שיותר גולשים יכנסו לאתר.
  3. תוכן הדף – תוכן הדף (כולל הכותרות הפנימיות שבו) צריך להיות רלוונטי לנושא אותו רוצים לקדם, אבל לא בהכרח להכיל את מילת המפתח מספר מסוים של פעמיים, אלא לכלול אותה בוורסיות שונות וגרסאות מגוונות (למשל, עם אותיות בכל"מ, ה הידיעה, כחלק מביטוי ארוך יותר וכך הלאה). אפשר ואף מומלץ להשתמש גם במילים נרדפות, כל זאת על מנת שהכתיבה תהיה טבעית ונהירה לפני אדם ולא תיכתב ספציפית רק למנועי החיפוש.
    לדוגמא באתר זה הביטוי העיקרי הוא  "מדריך SEO" ואפשר לגוון עם: מדריך SEO בעברית, מדריך קידום אתרים, מדריך SEO אורגני, מדריך SEO בגוגל וכיוצ"ב.

ברמת האתר כולו

מעבר לבדיקת הדף  הבודד, גוגל בודק גם את האופן בו הדפים השונים באתר מתייחסים אחד אל השני, כלומר מהי ההיררכיה ביניהם :

על מנת ליצור היררכיה טובה, חשוב לשרטט את מבנה האתר על דף (לאפיין אותו) ולראות האם ההיררכיה הגיונית. למשל, אם יש לנו דף "חיות מחמד", הגיוני שיהיו מתחתיו דפים כמו "חתולים", "דגים" ו – "כלבים" ככל שדף נמצא במקום גבוה יותר בהיררכיה, כך גוגל מבין שהוא דף חשוב יותר, ולכן אם מיקמנו דף שחשוב לנו לקדם אותו במקום נמוך בהיררכיה, יהיה לנו יותר קשה לקדם אותו וההפך.

דרך טובה לבדוק את ההיררכיה שיצרנו היא באמצעות מערכת התפריטים של האתר – נשאל את עצמנו האם היא הגיונית, האם אין בה כפילויות והאם אין בה קישורים לדפים באיכות נמוכה. מעבר למערכת התפריטים, גוגל יכול ללמוד על הקשר בין עמודים גם בעזרת קישורים פנימיים בין דף אחד למשנהו :  אם נחזור לדוגמה הקודמת, נוכל לקשר מהמילה "אקווריום" בדף "דגים" לדף שמדובר על ציוד לחיות מחמד אפילו אם אין קשר ישיר ביניהם דרך מערכת התפריטים.

כיצד משפיעים גורמים חיצונים על קידום האתר?

כאשר מדברים על גורמים חיצוניים שמשפיעים על דירוג האתר, מתייחסים בעיקר לקישורים שנכנסים אליו ממקורות אחרים ברשת. הקישורים יכולים להיכנס ממגוון רחב מאוד של אתרים שונים, לדוגמה :

  • אתרים שמרכזים בתוכם מאמרים
  • שיתופי פעולה עם אתרים של חברות ועסקים הקשורים לתחום העיסוק של האתר
  • אתרי שאלות ותשובות
  • אתרי סימניות חברתיים
  • רשתות חברתיות
  • אתרי ספריות (אתרים לרישום של עסקים ואתרים ברשת)
  • אתרים שבנינו במיוחד על מנת להרחיב את רשת האתרים שלנו (ידועים כאתר לווין או כאתרי תמיכה)
  • פורומים
  • מדריכים באינטרנט

טיפ SEO הכי חשוב לגבי קישורים הוא פשוט לגוון ביניהם, כלומר, לא להוציא את כולם מאותם סוגים של אתרים ובוודאי לא מאותו אתר מכיוון שגוגל עלול לראות זאת כספאם. כמו כן, ההעדפה היא שהקישור תמיד ייצא מעמוד איכותי לפי הכללים שהצגנו עבור בדיקת עמוד ספציפי, מה שהופך את שיתופי הפעולה עם אתרים אחרים או אתרי לווין איכותיים לאופציות המועדפות עבור רבים ממקדמי האתרים כיום.

עוד טיפ חשוב הוא לגוון גם בטקסט הקישור (הטקסט שהופך ללחיץ כאשר עוברים מעליו עם העכבר). בעבר היה מקובל שטקסט הקישור יהיה בדיוק אותה מילת מפתח אותה רוצים לקדם, אבל היום מדובר בטקטיקה מסוכנת שיכולה לסמן את האתר כאתר ספאם. לכן, חייבים ליצור טקסטים שונים שכוללים את מילת המפתח בוורסיות שונות או כמה מילות מפתח שונות מאותו הדף.

באותו אופן, הקישורים אמורים להוביל למגוון של עמודים שונים באתר ולא להתנקז רק לעמוד הבית, וזאת על מנת שצורת הקישור לא תיראה כמו דפוס קבוע.

להעמיק את הידע

מדריך SEO זה מהווה רק את קצה הקרחון בכל מה שקשור ללימוד התחום, ומי שרוצה ללמוד אותו בצורה מעמיקה יותר, רצוי שייקח גם קורס SEO באחד מבתי הספר או המכללות למחשבים המפוזרים ברחבי הארץ. במסגרת הקורסים האלו נלמדים נושאים טכניים נוספים אותם לא יכולנו לכסות במדריך זה, כמו גם נושאים מקבילים מעולם השיווק באינטרנט.